bramy garażowe

Bramy garażowe, wybór montaż i konserwacja

Garaż – element nieodzowny element każdego domu jednorodzinnego i nie wyobrażamy sobie domu bez niego. Jednakże, garaż to nie wszystko. Trzeba go wyposażyć w półki i dodatki które są nie nieodzowne w królestwie każdego mężczyzny. Nie można również zapomnieć o bramie garażowej. Jest ona nieodzownym elementem każdego garażu. Stanowią również element wizualny. Oferta na rynku jest bardzo różnorodna i każdy może znaleźć coś dla siebie. Nie ważne jednak jaką bramę wybieramy, ale podczas wyboru musimy pamiętać o pewnych czynnikach.

Na co należy zawracać uwagę ?

Pierwszą sprawą która jest bardzo istotna to wysokość nadproża. Aby montaż bramy był możliwy musi mieć przynajmniej 210 mm. Ważna jest również szerokość węgarek. Czyli przestrzeni między boczną ściana a wjazdem do garażu. Powinna mieć przynajmniej 100 mm aby był możliwy montaż dowolnego napędu. Długość garażu nie jest istotna przy montażu większości rodzajów bram. Wyjątkiem jest brama automatyczna przy której minimalna długość garażu to 3, 3 m. Pamiętajmy również o tym aby nic nie znajdowało się na wysokości prowadnic co mogło by uniemożliwić ich montaż.

Podstawowe wymiary elementów

Minimalna szerokość jaką może mieć skrzydło to 2, 4 – 2, 5 m. Bywa jednak tak, że szerokość ta jest zbyt mała dla niektórych samochodów. Duże auta terenowe, rodzinne czy sportowe. Należy pamiętać również o tym, że jeśli wyjazd z garażu wymaga od kierowcy manewrowania to dla bezpieczeństwa i komfortu lepiej zamontować szerszą bramę. Jeśli posiadamy dwa auta to musimy zakupić bramę podwójną.

Nie sama szerokość jest ważna. Warto również pamiętać o wysokości naszej bramy. Jest ona zależna od wysokości naszego samochodu. Bywa tak że 2 m które są w standardzie mogą nie wystarczyć. Konieczny jest zakup takiej o wysokości 2, 4 m.

O estetykę też trzeba zadbać

Nie zapominajmy również o wyglądzie i estetyce. Przy doborze należy sugerować się wyglądem i kolorem elewacji czy dachu naszego domu. Jej wygląd jest ważny a nieodpowiedni jej dobór może skutkować zepsuciem efektu wizualnego całego domu.

Typy i rodzaje napędów

Pierwszym rodzajem jest tzw. segmentówka. Jest to rodzaj bram które składają się paneli o grubości minimalnej 40 mm. Wypełnione są pianką izolująca wszelki hałas i zimno. Poszczególne panele są połączone zawiasami. Istnieje wiele wzorów i kolorów więc każdy znajdzie coś dla siebie. Izolacja jest ważna kiedy chcemy wykorzystywać maksymalnie cały garaż, bądź posiadamy krótki samochód lub też gdy mieszkamy blisko ulicy i chcemy ograniczyć hałas który do nas dociera. Izolacja jest kluczowa gdy posiadamy garaż ogrzewany. Jedyną wadą może okazać się konieczność zostawienia miejsca na ścianie lub pod sufitem na prowadnice, w zależności od tego, czy mamy do czynienia z bramą boczną czy też górną. Ta pierwsza otwiera się w bok wzdłuż prowadnic na ścianie garażu, a ta druga przesuwa się na prowadnicach pionowo do góry. Typowe są wykonane ze stali ocynkowanej. Obecnie często są wykańczane okleina drewno-podobną. Koszt to minimum 2000 zł.
Podstawową zaletą rozwieranych bram garażowych, poza ceną oscylującą w granicach 600 – 1 000 zł, Dominuje w nich prostota konstrukcji i łatwość działania. Wykonywane są wysokiej jakości drewna. Mają wiele rożnych wzorów.
Te rozwierane mają kilka wad. Są nie wygodne w obsłudze a ich otwarcie odbywa się ręcznie co wymaga każdorazowo wyjścia z samochodu. Wymagają też sporo miejsca na podjeździe.

Kolejny tym reprezentuje brama garażowa uchylana inaczej zwana płytową. Jest często wybierana przez swoją niską cenę, która waha się od 800 do 1500 zł. Trzeba mieć również 1, 5 m wolnej przestrzeni przed garażem, ponieważ część skrzydła otwiera się na zewnątrz. W środku również musimy mieć trochę miejsca. Jeśli posiadamy bardzo wysoki samochód to również może się ona nie sprawdzić. Jej standardowa szerokość to 3 m. W ofercie mają one systemy izolacyjne ale bywa że nie spełniają on swojej roli. Konstrukcja bram uchylnych może być płytowa, kiedy wykonana jest z blachy usztywnianej stalowymi płaskownikami, a jej wierzchnią warstwę stanowi blacha stalowa ocynkowana i pokryta poliestrem.

Dla osób ceniących sobie funkcjonalność i estetykę pracy ale nie przejmujących się wysoką ceną idealna będzie konstrukcja rolowana. Działa na podobnej zasadzie jak roleta okienna. Szkrzydło nawijane jest na wał obracający się i zamocowany przy suficie. Nie zajmują dużo miejsca zarówno w garażu jak i przed nim. Charakteryzują się również wysoką odpornością na włamanie, dzięki specjalistycznej budowie.

Jaki napęd będzie idealny

Obecnie najczęściej wybierane są te z systemem automatycznym, głownie ze względów na fakt że nie musimy wysiadać z auta i jej każdorazowo otwierać. Wybór napędu jest również zależy od wymiarów skrzydła i jego wagi całkowitej. Cieką opcją jest również synchronizowanie naszego pilota zarówno z drzwiami garażowymi jak i bramą. W przypadku drzwi automatycznych przydatny jest również akumulator, którego użyjemy w razie awarii i przerwach w dostawie prądu.

Montaż

Musi być wykonany perfekcyjnie i z dużą dokładnością ponieważ od tego zależeć będzie prawidłowe działanie naszego skrzydła garażowego. Montaż mogą utrudnić również zbyt małe bądź zbyt duże otwory wjazdowe dlatego ważne jest dokonywanie prawidłowych pomiarów. Nie należy również zapominać o konserwacji elementów i mechanizmów co na pewno poprawi działanie i zmniejszy zużycie. Ważne jest aby montaż był wykonany przez specjalistów co może zapobiec błędom i uszkodzeniom.

Mam nadzieję, że ten artykuł ułatwi dobór i podjęcie decyzji o zakupie i montażu skrzydła garażowego. Wybór jest tak duży, że każdy znajdzie tutaj coś dla siebie.

Post Author: Admin